søndag 11. november 2012

det ingen forstår.

Jeg går forbi vinduet ditt. Saumfarer fortauet, leter etter småsteiner. Finner bare hundedritt og McFlurry-begere. Ville kastet noe mot ruta di, men det er ikke mer å knuse. Jeg vet du er hjemme og jeg vet du ikke ville blitt sur. Genetisk feil. Det er det verste.

Inni hodet mitt gir jeg deg fingeren og kysser deg på panna når du stanger hodet inn i taklampa for hundrede gang.

Stormen tok overhånd, sier du. Slynget deg opp, kneet ditt fór bare tilfeldigvis inn i magen min. Ja, alle fem gangene. Syv, virkelig? Åja.

Du ligger med ryggen mot meg så du kan se meg bedre. Besvarer spørgsmålene jeg former lydløst med munnen.

Jeg kommer i tanke om en historie jeg hørte en gang, om at løgnen er forkledd som sannheten og sannheten kun synes hvis den er iført fortellingens kappe.

Jeg ser det nå, ved ikke å se sannheten i øynene. Du viser meg alt ved å gjemme det under huden. Sender meg på en evigvarende skattejakt. En gullring her, et diadem der.

Jeg går forbi vinduet ditt. Saumfarer fortauet, leter etter små steiner.

1 kommentar: