Oktober 2007. Jeg bor i mitt første hjem hjemmefra og har
markert territoriet mitt ved å legge silkeskjerf på nattbordet og henge det
lyseblå håndkleet jeg har kjøpt for egne penger ved siden av vasken på badet. På
skrivebordet står en vannkoker som ikke er min, og flere ganger om dagen drikker
jeg grønn te med syntetisk sitronsmak. Over skrivebordet henger løse ark med
tysk grammatikk skrevet med grønn glitterpenn, det kompakte digitalkameraet jeg
fikk til jul står til lading.
Utenfor døra hører jeg skritt fra mennesker jeg skal komme
til å drikke mange liter øl med, stå på svette dansegulv med, dele
hemmeligheter med. Japanere, australiere, meksikanere, sveitsere, kanadiere,
spanjoler, tsjekkere. Mennesker som kommer til å banke på døra mi og fortelle
om dusjsex, lære meg å lage pasta carbonara, ordløst segne ned på gulvet mitt i
sjokk og vantro mellom hvert kapittel i den aller siste Harry Potter-boka.
På den lille veggstripen under skråtaket over senga mi
henger bilder av venner, føtter i gress, kyss på kinn. Bilder av en fortid et
helt annet sted, som jeg tror jeg kan slippe unna, som jeg spurter bort fra,
som jeg har puttet i en hemmelig lomme i veska som en pose kleenex. En pose
kleenex jeg kommer til å bruke mye i årene som kommer, men som jeg ofte kommer
til å la ligge i frykt for å bruke dem opp for fort.
Det er en høst hvor ingenting er logisk, og alt er magisk. Hvor
alt er her og nå, på kollisjonskurs med fremtiden. Umulig å styre unna.
Og fremtiden kom, og den fortsetter å komme, uansett hvor
sulten og initiativrik og selvgående jeg gir meg ut for å være (aldri igjen), fortsetter den
å komme.
Forskjellen er at før var kollisjonen bare en abstrakt
tanke. Forskjellen er at fremtiden er det eneste som blir mindre og mindre jo nærmere den kommer.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar